El-Kuddüs,
Allahü Zülcelal’in bir sıfatı ve aynı zamanda esma-ül
hüsna’dan bir ism-i şerifidir. Kusur ve noksanlıklardan müberra
olan en mukaddes, hiç eksiği olmayan, pak, temiz, mübarekliğin
hadsiz derecesini ifade eder.
Allah
ü zülcelal’in kâinatta da bu sıfatının tecellileri ile
mahlûkatını bir temizleme ameliyesine tâbi tutuğunu görüyoruz.
Yağmuru ve rüzgarı ile nebatatın kuruyup dökülmüş
yapraklarını yine o nebatata gıda yapması ile, ölen mahlûkatın
çürüyüp kokuşmuş cesetlerini toprak altında zararsız, etkisiz
hale getirmesi ile hatta necaseti toprakta işleme tâbi tutup
nebatat için tekrar gıdaya (gübre) dönüştürmesiyle, suyu bir
taraftan bütün canlıların bedenlerinin ihtiyaçlarını
karşılayan bir hayat kaynağı, temel gıda kılarken diğer
taraftan da bütün eşyayı temizlemede kullanılan en kıymetli
temizlik malzemesi olarak lûtfetmesiyle bize bu isminin maddi
anlamdaki tecellilerini göstermektedir. Bunlar birkaç örnektir. Bu
hususta kâinata, canlılara bakacak olursak Yüce Mevlâ’nın bu
ism-i şerifinin her şeyi kapsayan temizleme ameliyesini her yerde
müşahede ederiz.
Manevî
yönü ise, kullarını günah kirlerinden temizlemesi, Kur’an-ı
Kerîm’de güzel ahlak metotları ile temizlenme yollarını
göstermesi ve Şems Suresi 9. ayetinde “Muhakkak ki nefsini
tezkiye eden kötülüklerden arındıran kurtuluşa ermiştir.”
mesajları ile uyarması, temiz söz, temiz niyet, temiz kalp, temiz
mal velhasıl Rabb’ül âlemin kullarının Kudüs ism-i
şeriflerine mazhariyetlerini talep ediyor.
Mümine
düşen bu ism-i şerifin tecellisine mazhar olmak için maddeten ve
de özellikle manen temiz olmaya say’u gayret göstermektir. Maddî,
zahirî temizliğin usul ve kaideleri, başta su olma üzere pek çok
temizlik maddeleri ve aletleri olduğu gibi manevî kirlerin de neler
olduğunu, bu kirlerden hangi temizlik usul ve kaideleriyle ve hangi
temizlik maddeleriyle temizlenme imkânı olacağını Rabbimiz,
Kur’an-ı Kerîm’inde açık seçik anlatıyor, haber veriyor.
Yeter ki kullar zahirî kirleri görüp temizlemeye teşebbüs
ettikleri gibi maneviyatını kirleten günah kirlerini, manen pislik
hükmünde olan kötü vasıf ve karakterlerini keşfedip temizlenme
yollarına düşsünler. Kuran’da bildirilen, sünnetle tarif
edilen temizlik maddeleri ve temizlik usulleri ile temizlenen, bu
mevzudaki ciddiyeti, cehd ve gayreti nisbetinde Mevlâ’nın bu
ism-i şerifinin tecellisine mazhar olur, biiznillah.
Evet,
Allah (c.c) Kuddüs’tür. Bu ism-i şerifini kulunun üstünde
görmek ister.
Mevlâ
bizlere maddî ve manevî temizlik hususunda muvaffakiyet ihsan
eylesin. Âmin.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder