31 Aralık 2014 Çarşamba

EL-KUDDÜS


El-Kuddüs, Allahü Zülcelal’in bir sıfatı ve aynı zamanda esma-ül hüsna’dan bir ism-i şerifidir. Kusur ve noksanlıklardan müberra olan en mukaddes, hiç eksiği olmayan, pak, temiz, mübarekliğin hadsiz derecesini ifade eder.


Allah ü zülcelal’in kâinatta da bu sıfatının tecellileri ile mahlûkatını bir temizleme ameliyesine tâbi tutuğunu görüyoruz. Yağmuru ve rüzgarı ile nebatatın kuruyup dökülmüş yapraklarını yine o nebatata gıda yapması ile, ölen mahlûkatın çürüyüp kokuşmuş cesetlerini toprak altında zararsız, etkisiz hale getirmesi ile hatta necaseti toprakta işleme tâbi tutup nebatat için tekrar gıdaya (gübre) dönüştürmesiyle, suyu bir taraftan bütün canlıların bedenlerinin ihtiyaçlarını karşılayan bir hayat kaynağı, temel gıda kılarken diğer taraftan da bütün eşyayı temizlemede kullanılan en kıymetli temizlik malzemesi olarak lûtfetmesiyle bize bu isminin maddi anlamdaki tecellilerini göstermektedir. Bunlar birkaç örnektir. Bu hususta kâinata, canlılara bakacak olursak Yüce Mevlâ’nın bu ism-i şerifinin her şeyi kapsayan temizleme ameliyesini her yerde müşahede ederiz.

Manevî yönü ise, kullarını günah kirlerinden temizlemesi, Kur’an-ı Kerîm’de güzel ahlak metotları ile temizlenme yollarını göstermesi ve Şems Suresi 9. ayetinde “Muhakkak ki nefsini tezkiye eden kötülüklerden arındıran kurtuluşa ermiştir.” mesajları ile uyarması, temiz söz, temiz niyet, temiz kalp, temiz mal velhasıl Rabb’ül âlemin kullarının Kudüs ism-i şeriflerine mazhariyetlerini talep ediyor.

Mümine düşen bu ism-i şerifin tecellisine mazhar olmak için maddeten ve de özellikle manen temiz olmaya say’u gayret göstermektir. Maddî, zahirî temizliğin usul ve kaideleri, başta su olma üzere pek çok temizlik maddeleri ve aletleri olduğu gibi manevî kirlerin de neler olduğunu, bu kirlerden hangi temizlik usul ve kaideleriyle ve hangi temizlik maddeleriyle temizlenme imkânı olacağını Rabbimiz, Kur’an-ı Kerîm’inde açık seçik anlatıyor, haber veriyor. Yeter ki kullar zahirî kirleri görüp temizlemeye teşebbüs ettikleri gibi maneviyatını kirleten günah kirlerini, manen pislik hükmünde olan kötü vasıf ve karakterlerini keşfedip temizlenme yollarına düşsünler. Kuran’da bildirilen, sünnetle tarif edilen temizlik maddeleri ve temizlik usulleri ile temizlenen, bu mevzudaki ciddiyeti, cehd ve gayreti nisbetinde Mevlâ’nın bu ism-i şerifinin tecellisine mazhar olur, biiznillah.

Evet, Allah (c.c) Kuddüs’tür. Bu ism-i şerifini kulunun üstünde görmek ister.


Mevlâ bizlere maddî ve manevî temizlik hususunda muvaffakiyet ihsan eylesin. Âmin.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder